Początki sprzęgła hydrokinetycznego sięgają już lat 70-tych ubiegłego wieku. Mechanizm ten przenosi napęd, wykorzystując przy tym zjawisko bezwładności cieczy. Współcześnie wykorzystywane jest ono w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Czym jest i jak działa sprzęgło hydrokinetyczne? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania.

Czym jest sprzęgło hydrokinetyczne?

We współczesnych pojazdach wyróżnia się różne rodzaje sprzęgła. Ich wybór dostosowany jest do konstrukcji silnika oraz budowy skrzyni biegów. Jednym z rodzajów jest właśnie sprzęgło hydrokinetyczne. Jest to rodzaj przekładni hydraulicznej, która wykorzystywana jest m.in. do przenoszenia napędu. Takie sprzęgło, nazywane również często przekładnią momentu, wykorzystywane jest w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, oferowanych zarówno przez skup aut Bydgoszcz, jak i nowoczesne salony samochodowe. Sprzęgło hydrokinetyczne znajduje również zastosowanie w potężnych maszynach roboczych oraz w sporych rozmiarów pompach wirowych, w których odpowiada ono za regulację prędkości obrotowej.

Wśród sprzęgieł hydrokinetycznych wyróżnić można zarówno modele o stałym, jak i zmiennym wypełnieniu. Głównym ich zadaniem jest:

  • zapewnienie łagodnego rozruchu (sprzęgło pozwala ruszać płynnie),
  • zmniejszenie uderzeń momentu obrotowego,
  • płynne przenoszenie momentu obrotowego na koła,
  • tłumienie drgań, zapewniające płynność i komfort jazdy.

Budowa sprzęgła hydrokinetycznego – co warto wiedzieć?

Pompa i turbina to dwa najważniejsze elementy, które składają się na sprzęgło hydrokinetyczne. Pompa połączona jest z wałem korbowym silnika. To właśnie dzięki niej ciecz – olej napędowy lub emulsja – zostają wprawione w ruch. W pierwszym etapie tego procesu zaczyna wirować wirnik pompy. Ten ruch z kolei powoduje, że poruszają się również łopatki turbiny, czyli element bierny całego układu. I to właśnie od tego, jak szybko wiruje ciecz, zależy przeniesienie momentu obrotowego, które jest tym większe, im bardziej wirująca ciecz wprawia w ruch turbinę.

Oprócz łopatek wirnika turbiny i turbiny pompy, sprzęgło składa się również z kierownicy przepływu cieczy i obudowy. Niektóre konstrukcje, zwłaszcza te nowoczesne, wyposażone zostały również w tarczę sprzęgła lock-up. Jej zastosowanie ma na celu eliminowanie strat mocy, które przekładają się na zwiększone zużycie paliwa. Dzięki zastosowaniu tarczy, pompa z turbiną łączą się, a straty mocy, wywołane jazdą w poślizgu, zmniejszają się znacząco, co z kolei przekłada się na mniejsze spalanie.

sprzęgło hydrokinetyczne działanie

Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne?

Omówiliśmy już pokrótce, jak działa sprzęgło hydrokinetyczne. Warto podkreślić jednak ponownie, że jeśli chodzi o sprzęgło hydrokinetyczne działanie wykorzystywane jest przede wszystkim w modelach samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Takie rozwiązanie sprawdza się również w samochodach terenowych oraz w sporych rozmiarów ciężarówkach.

Taka hydrokinetyczna skrzynia biegów odpowiada m.in. za sprawne, a zarazem niezwykle płynne przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy częścią czynną i bierną całego układu. Jednak sprzęgło hydrokinetyczne odpowiada również za szereg innymi zadań, warunkujących komfort i płynność jazdy. Będzie to przede wszystkim łatwa zmiana biegów, łagodny rozruch silnika oraz dłuższa żywotność zarówno sprzęgła, jak i pozostałych elementów układu napędowego.

Jednak miłością do rozwiązania, jakim jest skrzynia biegów hydrokinetyczna, z pewnością nie zapałają zwolennicy dynamicznej jazdy. Nic dziwnego, warto bowiem wiedzieć, że sprzęgło to działa z dużym opóźnieniem. To właśnie dlatego próżno szukać go w autach sportowych oraz wszędzie tam, gdzie dużą wagę przywiązuje się do prędkości.

uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne objawy

Uszkodzenie sprzęgło hydrokinetyczne – objawy awarii sprzęgła

Znasz już zasadę działania sprzęgła hydrokinetycznego w automatycznej skrzyni biegów. Warto jednak dowiedzieć się również nieco o sytuacjach, gdy sprzęgło hydrokinetyczne wymaga naprawy lub wymiany.

Jeśli konwerter momentu obrotowego w Twoim aucie uległ awarii, z pewnością zauważysz zmniejszone osiągi. O tym, że sprzęgło jest uszkodzone, może świadczyć również falowanie obrotów silnika, brak płynności w zmianie biegów oraz niepokojące dźwięki, mogące świadczyć u zużyciu sprzęgła lub jego awarii. Wśród niepokojących sygnałów bardzo często wymienia się również:

  • uczucie szarpania w momencie, gdy samochód zaczyna nabierać prędkości,
  • rozwijanie mocy w nierównomierny sposób,
  • niewłaściwy moment zmiany przełożeń,
  • przegrzewanie się skrzyni biegów,
  • większe zużycie paliwa.

Jak nietrudno zauważyć, uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne objawy daje dość charakterystyczne. Warto podkreślić jednocześnie, że zakup nowego sprzęgła hydrokinetycznego to spory wydatek. Nic dziwnego, że niektórzy kierowcy zastanawiają się, czy lepszym rozwiązaniem będzie poniesienie kosztów naprawy sprzęgła, czy też zakup nowego podzespołu. Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda to w praktyce, zapraszamy do dalszej lektury.

tarcza sprzęgła

Naprawa czy regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego?

Nowoczesne samochody bardzo często wyposażone są w drogie podzespoły. Jednym z nich jest właśnie sprzęgło hydrokinetyczne. Zakup nowego sprzęgła tego typu może kosztować nas nawet do 10 tys. zł. Jak nietrudno się domyślić, kwota ta może być sporym obciążeniem dla domowego budżetu. To właśnie dlatego wielu właścicieli samochodów z automatyczną skrzynią biegów poszukuje alternatywnych rozwiązań.

Jednym z nich będzie z pewnością regeneracja sprzęgła. Takie działanie wiąże się ze zdecydowanie niższymi kosztami, niż zakup nowego sprzęgła lub jego zamiennika wysokiej jakości. To jednak jeszcze nie wszystko. Jak się bowiem okazuje, naprawione sprzęgło hydrokinetyczne przekłada się również na żywotność wału korbowego i wału sprzęgłowego. Jeśli jednak nie potrafisz podjąć racjonalnej decyzji, warto skontaktować się z zaufanym zakładem mechanicznym, w którym specjalista dokładnie przyjrzy się samochodowi, oceniając zdolność sprzęgła do regeneracji lub też sugerując zakup nowego egzemplarza, w trosce o komfort i bezpieczeństwo dalszej jazdy.

Zadzwoń teraz