Kolor spalin mówi wiele o stanie silnika samochodowego. Bezbarwne lub delikatnie szare spaliny, wydobywające się z rury wydechowej, nie powinny budzić niepokoju. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, gdy zaczynają one zmieniać barwę, co może oznaczać kłopoty, choć nie jest to regułą. Jaką usterkę podejrzewać, gdy z rury wydechowej wydobywają się spaliny o odbiegającej od normy barwie?
Czym są spaliny?
Zanim przejdziemy do tego, co kolor dymu, wydobywającego się z rury wydechowej, mówi o stanie silnika naszego samochodu, warto odpowiedzieć sobie na pytanie czym są i skąd w ogóle biorą się spaliny? Otóż pod tą nazwą kryje się mieszanina gazów, będąca efektem procesu spalania paliwa. Są to wszystkie substancje, które w trakcie spalania przyjmują postać gazową.
Współcześnie coraz więcej mówi się o szkodliwości dymu, wydostającego się z rury wydechowej. Za takie szkodliwe dla środowiska naturalnego działanie odpowiadają przede wszystkim tlenki azotu. To właśnie one determinują powstawanie smogu. Składnikiem gazów spalinowych będą również tlenek i dwutlenek węgla, wykazujące właściwości trujące. Te gazy wpływają również na powstawanie efektu cieplarnianego.
Warto obserwować spaliny nie tylko dlatego, że ich emisja wpływa negatywnie na środowisko naturalne. Jak się bowiem okazuje, kolor spalin świadczy również o wielu problemach i usterkach – od tych nieco mniejszych, aż po poważne uszkodzenie silnika.
Dlaczego warto obserwować kolor spalin?
Na ogół z rury wydechowej wydobywają się bezbarwne spaliny. Jest to zjawisko zupełnie naturalne, oznaczające, że silnik pracuje równo, w prawidłowy sposób. Bezbarwny dym z wydechu nie powinien więc budzić żadnego niepokoju. Czasem jednak może on przyjmować lekko szare zabarwienie. Można je zaobserwować np. w pojazdach, które sprzedawane są w miejscach takich, jak skup aut Bydgoszcz. Są to na ogół samochody z nieco starszych roczników. Taki stan rzeczy również nie powinien stanowić powodu do niepokoju.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, gdy z układu wydechowego wydobywają się spaliny, których zabawienie odbiega od normy. Niepokój powinny budzić czarne, mocno szare, białe czy niebieskie spaliny. Taki dym z rury wydechowej może świadczyć o poważnych problemach i wymaga szybkiej reakcji. Często wskazuje on bowiem na usterkę silnika lub też na jego zużycie. Jeśli więc zaobserwujemy zmianę koloru spalin, warto udać się do warsztatu mechanicznego w celu diagnozy problemu.
Białe spaliny z rury wydechowej
Biały dym nie powinien stanowić powodu do niepokoju, jeśli przyjmuje on tylko delikatne zabarwienie. Taki kolor spalin najczęściej jest efektem dłuższego bezruchu. Często pojawia się on również rano, zwłaszcza w okresie zimowym. Delikatnie białe spaliny nie są więc powodem do wizyty w warsztacie mechanicznym. Na taki stan rzeczy wpływa bowiem para wodna, która zalega w układzie.
Reakcja powinna być jednak szybsza, gdy z rury wydobywa się gęsty dym o intensywnie białym odcieniu. Białe kłęby dymu świadczą na ogół o awarii turbosprężarki. Białe spaliny to również wyraźny sygnał do wnikliwej obserwacji auta. Jeśli jego silnik pracuje nierówno, a białym spalinom towarzyszą także spadki mocy, możemy mieć do czynienia również z uszkodzoną głowicą. Jeśli zaobserwujemy dużą ilość białego dymu, warto także sprawdzić poziom płynu chłodniczego w chłodnicy lub w zbiorniku. Jeśli jest go niewiele, biały dym może być sygnałem uszkodzenia uszczelki pod głowicą, co z kolei powoduje przedostawanie się płynu chłodniczego do komór spalania.
Co oznacza szary i czarny kolor spalin?
Kolor spalin może przybierać również czarny i szary odcień. Szare spaliny pojawiają się najczęściej, gdy dochodzi do uszkodzenia czujnika temperatury. Awaria takiego urządzenia powoduje zaburzenie składu mieszanki paliwa. Taki problem najczęściej pojawia się w silnikach benzynowych. Szary dym z rury wydechowej może świadczyć również o dostawaniu się płynu chłodniczego do cylindrów, co z kolei może być efektem uszkodzonej głowicy lub jej uszczelki.
Dym o czarnej barwie oznacza spore kłopoty, choć nie jest to regułą. Taki kolor pojawia się głównie przy pracy silników Diesla. Jeśli Diesel dymi na czarno w trakcie nabierania prędkości, nie musi to świadczyć o awarii silnika. Jeśli jednak Diesel czy jednostka benzynowa produkują czarny dym niezależnie od sytuacji, konieczna staje się wizyta w warsztacie mechanicznym. Czarny dym z rury wydechowej oznacza zbyt bogatą mieszankę paliwa i wskazuje na sporą obecność sadzy. Czarne spaliny mogą być również efektem uszkodzenia turbosprężarki, błędów w pracy EGR lub pompy wtryskowej.
Jak już zostało wspomniane, czarny dym występuje najczęściej w silnikach Diesla. Jeśli jednak kolor czarny spalin pojawi się w pojeździe z silnikiem benzynowym, może to świadczyć o uszkodzeniu wtryskiwaczy, awarii sondy lambda lub też o problemach, związanych z układem sterowania jednostką napędową.
Spaliny w kolorze niebieskim
O ile kolor szary, czarny czy też biały kolor spalin w szczególnych przypadkach nie musi budzić niepokoju, o tyle niebieski kolor spalin często oznacza kosztowny remont. To objaw nadmiernego spalania oleju silnikowego, co z kolei wskazuje na awarię turbosprężarki, uszczelniaczy zaworów lub pierścieni tłokowych. Niestety, niebieski dym to często również oznaka zużycia silnika. Na ogół taka sytuacja wiąże się z koniecznością jego wymiany, co z kolei generuje spore koszty.
Co mówi zapach spalin?
Wiesz już, że przeźroczysty lub też blady, szary dym występuje najczęściej podczas pracy sprawnie działającego silnika i nie powinien budzić niepokoju. Jeśli jednak spaliny zaczynają przybierać intensywną barwę lub nagle zmieniają swój kolor, należy jak najszybciej udać się do warsztatu.
Jednak oprócz koloru, warto także zwrócić uwagę na zapach spalin, który również może świadczyć o pojawieniu się problemów. Jeśli spaliny w Twoim samochodzie zaczynają pachnieć intensywnie, jak w starszych modelach pojazdów, można podejrzewać, że w ich składzie znajduje się zbyt dużo oleju. Gryzący zapach sygnalizuje z kolei zapchany filtr dpf, zaś słodki aromat to efekt usterki uszczelki, znajdującej się pod głowicą.