Wszyscy właściciele samochodów stają przed koniecznością wyboru odpowiednich opon do swojego pojazdu. Wbrew pozorom, nie jest to tak łatwe zadanie, jak mogłoby się wydawać osobom, które nigdy nie musiały się go podjąć. To właśnie od opony zależy bowiem przyczepność auta oraz to, jak zachowa się ono na śliskiej, mokrej nawierzchni. Szczególnie istotny wydaje się być wybór opon zimowych. W tym okresie bowiem warunki na drodze pogarszają się, a ogumienie wpływa znacząco na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Podpowiadamy więc z czego składa się bieżnik i jakie są rodzaje bieżników opon samochodowych, by nieco ułatwić podjęcie tej trudnej decyzji.
Bieżnik opon – co musisz o nim wiedzieć?
Bieżnik opon jest tym elementem, który będzie bezpośrednio stykał się z nawierzchnią, po której porusza się samochód. To właśnie on chroni czoło opony przed uszkodzeniami, a zużywanie się bieżnika determinuje konieczność wymiany opon na nowe. Przeglądając różne opony, dostępne w ofercie od skup aut Bydgoszcz możemy zauważyć, że opony do samochodów osobowych posiadają różne wzory bieżników. Takie wzory bieżników opon odpowiadają za sterowność i przyczepność auta, a więc też za komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Wśród poszczególnych bieżników można wyróżnić pewne stałe elementy. Będą to przede wszystkim bloki bieżnika. To właśnie one będą stykać się z nawierzchnią w trakcie jazdy z różną prędkością. Z bloków bieżnika złożone są tzw. żebra, czyli podwyższone elementy całej opony. W blokach bieżnika znajdują się również swego rodzaju szczeliny, określane jako lamele. Ostatnim elementem składowym opony z bieżnikiem będą tzw. rowki, przecinające oponę wzdłuż i w poprzek.
Powszechnie przyjęte jest, że w przypadku opon letnich należy wymienić ogumienie, gdy bieżniki opon będą wynosić ok. 3 mm. W zimie z kolei nie powinny być one mniejsze, niż 4 mm. Opony z takim bieżnikiem należy wymienić na nowe.
Rodzaje bieżników opon samochodowych
Na współczesnym rynku motoryzacyjnym wyróżnia się na ogół trzy rodzaje bieżników opon. Takie rodzaje bieżnika to przede wszystkim bieżnik kierunkowy, bieżnik symetryczny i bieżnik asymetryczny. Każdy z nich ma nieco inny wpływ na zachowanie opony, o czym warto wiedzieć przez zakupem nowych opon. W jaki sposób wybrać odpowiedni rodzaj bieżnika opony? Przede wszystkim przy zakupie opon należy wziąć pod uwagę okres, w którym będą one użytkowane. To, jakie opony wybrać, zależy bowiem w z znacznej mierze od warunków pogodowych.
Rozważna decyzja, związana z danym bieżnikiem i oponami, dotyczy przede wszystkim okresu zimowego, w trakcie którego warunki na drodze pozostawiają często wiele do życzenia, a nieprzewidziane sytuacje na drodze skutkować mogą przykrymi konsekwencjami. Dobrze dobrane rodzaje bieżników opon zimowych zwiększą nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy w trudnych warunkach. Dlatego też warto poznać każdy typ bieżnika i dowiedzieć się, jakie ma cechy, by świadomie wybrać najlepsze dla siebie rozwiązanie.
Bieżnik kierunkowy
Opony z bieżnikiem kierunkowym sprawdzają się doskonale na mokrej, śliskiej nawierzchni. Nic więc dziwnego w tym, że takie rodzaje bieżnika stosowane są często w oponach zimowych. Klocki bieżnika kierunkowego układają się najczęściej w kształt litery V. W tym przypadku wymagany jest montaż opon kierunkowych zgodnie z kierunkiem jazdy.
Jeśli jesteś osobą, która stawia na wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa w trakcie poruszania się po drodze, powinieneś wybrać właśnie opony tego typu. Bieżnik kierunkowy w oponach ma bowiem wiele zalet, które warto wykorzystać na co dzień. Przede wszystkim kształt rzeźby bieżnika pozwala na sprawne odprowadzanie wody spod czoła opony. To z kolei chroni pojazd przed wpadnięciem w niekontrolowany poślizg na mokrej nawierzchni.
Kształt bieżnika odpowiada również za ochronę pojazdu przed utratą przyczepności w trakcie jazdy po nawierzchni pokrytej wodą. Zjawisko to jest określane mianem aquaplaningu i sprawia, że samochód zaczyna „płynąć”, zamiast pokonywać dystans w kontrolowany sposób.
Bieżnik symetryczny
Opony z bieżnikiem symetrycznym to produkt, który jest obecny zdecydowanie najdłużej na rynku motoryzacyjnym. Bieżnik symetryczny w oponach łatwo również rozpoznać po wyglądzie. W tym przypadku bowiem obie części wzoru bieżnika są identyczne i układają się w sposób jednolity po lewej i prawej stronie opony.
Takie opony możemy określić mianem zdecydowanie najmniej zaawansowanych technologicznie. Wcale nie oznacza to jednak, że stosowanie symetrycznych bieżników w oponach niesie ze sobą same wady. Wprost przeciwnie! W przypadku opon symetrycznych na uwagę zasługuje przede wszystkim niewielki hałas, jaki jest przez nie generowany.
Sporym atutem może być również cena, zdecydowanie niższa, niż w przypadku opon asymetrycznych lub opon z bieżnikiem kierunkowym. Jeśli zdecydujesz się wybrać opony z symetrycznym bieżnikiem, będziesz mógł również zakładać je w dowolny sposób, gdyż kierunek tłoczenia wzoru bieżnika będzie identyczny. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które nie preferują długich dystansów, poruszając się na co dzień po dobrej jakości miejskich drogach.
Bieżnik asymetryczny
Dla odmiany bieżnik asymetryczny w oponach to zdecydowanie najbardziej zaawansowany typ bieżnika. W tym przypadku rzeźba bieżnika oraz lamele układają się zupełnie inaczej po zewnętrznej i wewnętrznej stronie opony. Opony z bieżnikiem asymetrycznym to odpowiedź na potrzeby kierowców, którzy lubią czuć się pewnie i bezpiecznie za kierownicą, niezależnie od prędkości i warunków pogodowych.
W tego typu oponie obie strony bieżnika pełnią różne funkcje. Zewnętrzna strona jest bowiem odpowiedzialna za jazdę po suchej nawierzchni i utrzymanie stabilności w zakrętach. Z kolei wewnętrzna strona bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody. Osiągi opony są tutaj znacznie lepsze, a bieżnik sprawdza się również w trakcie szybkiej jazdy, choć oczywiście warto zachować odpowiednią ostrożność i dostosować swoją prędkość do warunków, panujących na drodze.