Wbrew panującej powszechnie opinii, przykręcanie kół z największą siłą nie jest najlepszym pomysłem, pomimo tego, że to stosunkowo częsta przypadłość kierowców. Jeśli również należysz do zwolenników powiedzenia: im mocniej, tym lepiej, koniecznie przeczytaj nasz artykuł, w którym podpowiadamy, jaką siłą dokręcić koła, by uniknąć ewentualnych uszkodzeń i problemów przy ich późniejszym odkręceniu, gdy zajdzie taka potrzeba.

Czy siła dokręcania kół w samochodzie ma znaczenie?

Oczywiście, że tak! Moment dokręcenia śrub kół to niezwykle istotny aspekt, pomimo tego, że często pomijany jest on w pośpiechu nawet przez profesjonalistów, zajmujących się wymianą opon. To z kolei może prowadzić do błędów, rzutujących na bezpieczeństwo jazdy. Co więcej, wyobraź sobie konieczność odkręcania zbyt mocno dokręconych śrub na poboczu drogi w trakcie awaryjnej wymiany… Z pewnością nie będzie to miła perspektywa. To właśnie dlatego warto zastosować się do zaleceń producenta samochodu i dokręcać śruby zgodnie z jego wskazówkami.

Na detale takie, jak moment dokręcania śruby koła, warto zwrócić uwagę nie tylko w trakcie użytkowania auta, ale również i przy jego sprzedaży. Profesjonaliści, jak np. ci, których zatrudnia skup aut Bydgoszcz, z pewnością zwrócą uwagę na niewielkie nawet szczegóły, świadczące o tym, że sprzedawany pojazd był zadbany. To z kolei wpłynie na wyższą ofertę, dzięki której zarobisz na tego rodzaju transakcji nieco więcej.

dokręcanie szpilek koła

Z jaką siłą dokręcać koła?

Przejdźmy więc do tego, z jaka sila dokrecic kolo. Jak nietrudno się domyślić, udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie jest możliwe. To, jaką siłą dokręcić koła, uzależnione jest bowiem od wielu istotnych czynników, wśród których wymienić należy m.in. wielkość kół, wagę pojazdu czy liczbę śrub. Poszukując jednak informacji na temat tego, jaki moment obrotowy do odkręcania kół będzie optymalny warto podkreślić, że zdecydowanie najczęściej wartość momentu dokręcania śrub oscyluje w granicach 110-140 Nm. Wartość ta dotyczy śrub i nakrętek, o czym należy pamiętać, by zachować bezpieczeństwo na drodze, również dla innych uczestników ruchu drogowego i nie doprowadzić do uszkodzenia samochodu.

W tym kontekście musimy podkreślić ponownie, że to, jakim momentem dokręcać koła, zależy w znacznej mierze od informacji, podawanych przez producenta konkretnego modelu samochodu. Tym samym w niektórych przypadkach momenty dokręcania śrub w samochodach wynoszą 190 Nm, innym razem z kolei wartość ta spada nawet do 100 Nm. Co ważne, siła dokręcania kół samochodowych nie może być jednak skrajna, a więc nie może wynosić ani zbyt mało, np. 50 Nm, co grozi poluzowaniem się śrub i odkręceniem koła w trakcie jazdy, jak i zbyt dużo, np. powyżej 200 Nm, co może leżeć u podłoża deformacji felgi.

Zbyt mocna siła dokręcania kół – konsekwencje

Wiesz już jaki moment dokręcania śrub kół samochodowych będzie optymalny. Pora więc dowiedzieć się, dlaczego należy dokręcać koła zgodnie z wymienionymi wcześniej zasadami. To, z jakim momentem dokręcać koła, będzie wpływać przede wszystkim na bezpieczeństwo na drodze. Niewielki moment dokręcania kół może spowodować, że mocowanie kół będzie niewystarczające, co może doprowadzić do niezwykle niebezpiecznej sytuacji.

Nie oznacza to jednak, że koła w samochodzie osobowym powinny być przykręcane z jak największą siłą. Właściwy moment dokręcenia kola warunkuje bowiem również wygodę użytkowania. Jak się bowiem okazuje, odpowiednio dokręcone koła zdecydowanie łatwiej odkręcić, gdy zachodzi taka potrzeba. Sytuacja komplikuje się zwłaszcza wówczas, gdy śruby trzeba odkręcić w trakcie awarii na drodze. Zbyt duży moment dokręcania kół znacznie komplikuje to zdanie, rodząc często konieczność wezwania, a – co za tym idzie – również i opłacenia fachowej pomocy.

Jeśli nie będziesz wiedzieć, jaki moment dokręcania kół jest optymalny i przesadzisz z mocą, zwiększysz również ryzyko uszkodzenia śrub, szpilek czy nakrętek. Te z kolei mogą się zerwać sprawiając, że odkręcenie koła ponownie stanie się niemożliwe. W skrajnych przypadkach konieczna będzie nawet wymiana całej piasty, co z kolei może być sporym obciążeniem dla domowego budżetu. To właśnie dlatego warto dowiedzieć się z jaka sila dokrecic kola w samochodzie osobowym, o czym możesz upewnić się w instrukcji producenta pojazdu lub w zaufanym serwisie.

mechanik dokręcający śruby koła

Dokręcanie kół – jakie narzędzia wykorzystać?

Do tej pory skupiliśmy się głównie na tym, na ile nm dokręcać koła i dlaczego warto to zrobić. Na koniec podpowiemy jednak, w które narzędzia warto się wyposażyć, by całe przedsięwzięcie przebiegło bez zbędnych problemów. Tym samym w skrzynce kierowcy nie powinno zabraknąć m.in. ręcznego klucza do kół, klucza pneumatycznego i zakrętarki akumulatorowej. Jeśli jednak myślisz, że z pomocą wymienionych narzędzi wykonasz całą pracę, jesteś w dużym błędzie. Mogą one bowiem jedynie pomóc w dokręceniu nakrętki. Finalnie należy jednak sięgnąć po klucz dynamometryczny. To właśnie dzięki niemu uzyskasz precyzyjny moment dokręcania kół, co potwierdzi z pewnością charakterystyczny dźwięk, który usłyszysz w trakcie pracy.

Zadzwoń teraz