Pasek klinowy to jeden z najbardziej kłopotliwych elementów samochodu. Dotyczy to przede wszystkim nieco starszych modeli, gdyż nowoczesne paski zyskały na jakości, dzięki czemu są one znacznie trwalsze. Niemniej jednak one również ulegają awarii, co rodzi konieczność wymiany paska na inny model. Jak dobrać pasek klinowy i jak prawidłowo go naciągnąć? Najważniejsze informacje zebraliśmy w krótkim poradniku.
Pasek klinowy a pasek rozrządu – najważniejsze różnice
Zanim przejdziemy do omówienia procesu wymiany paska klinowego, warto wyjaśnić, czym różnią się od siebie pasek klinowy a pasek rozrządu. Jak się bowiem okazuje, pojęcia te są często mylone ze sobą, nawet przez doświadczonych kierowców.
Pasek klinowy często nazywany bywa również paskiem wielorowkowym lub paskiem osprzętu. Zadaniem paska klinowego będzie więc przekazanie momentu obrotowego z wału korbowego na osprzęt jednostki napędowej. Taką jednostką może być:
- alternator – którego głównym celem jest wytwarzanie prądu, wykorzystywanego następnie przez wiele kolejnych podzespołów pojazdu,
- pompa wody – pozwalająca na utrzymanie właściwej temperatury silnika.
W świetle powyższych słów nie powinien więc dziwić fakt, że uszkodzenie, zużycie lub zerwanie paska klinowego będzie skutkowało zatarciem silnika w wyniku przegrzania lub też szybkim rozładowywaniem się alternatora.
Dzięki paskowi rozrządu możliwe staje się z kolei otwieranie i domykanie zaworów ssących. Te elementy pojazdu służą do odprowadzania spalin oraz pobierania powietrza. W wyniku awarii paska rozrządu dochodzi do kolizji zaworów i tłoków. Jeśli wymiana paska rozrządu nie nastąpi szybko, efektem takiej sytuacji będzie poważne uszkodzenie silnika, a nawet jego zniszczenie.
Wiesz już do czego służy pasek klinowy i rozrządu i czym się różnią od siebie. Jak nietrudno zauważyć, pasek klinowy a rozrządu to dwa zupełnie inne elementy, odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie różnych podzespołów. Oba paski ulegają zużyciu, dlatego też warto kontrolować ich stan, by nie dopuścić do groźnej w skutkach awarii.
Jak często wymienia się pasek klinowy?
Z lektury poprzedniej części artykułu dowiedziałeś się, co różni pasek rozrządu a pasek klinowy. Teraz pora skupić się wyłącznie na drugim z nich, stanowiącym element o złożonej budowie i niezwykle istotnej funkcji. Wielu właścicieli samochodów zastanawia się, co ile wymieniać pasek klinowy w samochodzie. Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi – zgodnie z zaleceniami producenta. Większość z nich nie podaje jednak ścisłego terminu, po upływie którego zużyty pas klinowy powinien zostać wymieniony na inny model. Zalecają oni natomiast regularną kontrolę jego stanu.
Objawy zużycia paska klinkowego, świadczące o tym, że należy wymienić go niezwłocznie, to przede wszystkim:
- piszczenie paska klinowego – pasek klinowy piszczy np. gdy jest on nieprawidłowo napięty, choć charakterystyczny pisk może być również efektem zużytych kół pasowych czy nadmiernego obciążenia paska,
- pęknięcia na jego powierzchni,
- drgania i nierówna praca paska,
- przygasanie świateł,
- niewystarczające chłodzenie kabiny samochodu przez klimatyzację,
- odczuwany przez kierowcę opór na kierownicy.
Należy przyjąć, że wymienić pasek trzeba również nie rzadziej, niż po 5-7 latach eksploatacji.
W jaki sposób zmierzyć pasek klinowy?
Pomiar paska klinkowego nie zawsze jest konieczny. Niemniej jednak takie działanie może okazać się niezbędne wówczas, gdy posiadanego modelu auta nie ma w katalogu. Taka sytuacja zdarza się często np. w przypadku samochodów, zakupionych z oferty od skup aut Bydgoszcz, które są nieco starsze lub nietypowe.
Wbrew pozorom, całkowicie samodzielny pomiar paska klinowego jest możliwy, a – prawidłowo przeprowadzony – nie wiąże się z ryzykiem popełnienia błędu. Warto pamiętać jednak, że pomiar ten musi być niezwykle precyzyjny, gdyż nawet niewielkie z pozoru odstępstwo może spowodować trudności we właściwym napięciu paska.
Aby zmierzyć pasek klinowy, należy użyć zwykłej miary. Wcześniej jednak trzeba przeciąć go prostopadle, by taki pomiar był miarodajny. Taka metoda pozwala zachować dużą precyzję, a wykonany prawidłowo pomiar to gwarancja sukcesu przy zakupie nowego paska klinowego.
Wymiana paska klinowego – praktyczne wskazówki
Nie istnieje jedna instrukcja, mówiąca o tym, jak wymienić pasek wielorowkowy. Zależy to bowiem od samochodu, a konkretnie od zastosowanego w nim silnika. Tutaj zdecydowanie przodują starsze modele, w których wymiana paska klinowego nie powinna przysporzyć większych problemów osobom nieco znającym się na mechanice samochodowej.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w nowych samochodach, gdzie często potrzebne jest już wsparcie specjalisty. Pasek wieloklinowy można wymienić z kołami pasowymi lub też bez nich, co uzależnione jest od konstrukcji. Aby uniknąć błędów, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- właściwy dobór paska osprzętu silnika do danego modelu samochodu,
- prawidłowy demontaż napinacza – w przypadku napinaczy mechanicznych konieczny jest ich demontaż, który przeprowadza się przez poluzowanie śrub. Napinacze automatyczne wymagają jedynie zwolnienia napięcia, by bez przeszkód wyjąć pasek klinowy.
Naciąganie paska klinowego
Ostatnim zagadnieniem, które warto poruszyć, jest to, jak naciągnąć pasek klinowy. Taki pasek powinien być odpowiednio naciągnięty, by nie doprowadził do kosztownej awarii. Nie ma jednak jednej instrukcji dla każdego samochodu.
Bardzo często czynność ta wymaga jednak poluzowania śruby blokującej i dwóch śrub mocujących. Śruby należy dokręcić z odpowiednią mocą. Poziom naciągnięcia paska klinowego należy obserwować dokładnie w momencie przykręcania śrub regulacyjnych. Tutaj również nie istnieją z góry narzucone standardy, choć uznaje się , że pasek powinien uginać się na 1-2 cm, zarówno w samochodach nowszych, jak i nieco starszych. Ostatnim etapem będzie dokręcenie śruby blokującej i śrub regulacyjnych oraz ponowna kontrola stopnia naciągnięcia paska klinowego. Wiedząc, jak naciągnąć pasek alternatora, możesz to zrobić całkowicie samodzielnie, choć takie zadania można zlecić również pracownikom warsztatów mechanicznych. Warto to zrobić zwłaszcza wówczas, gdy nie znamy się na mechanice samochodowej, gdyż niewłaściwe działania mogą doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika.