Zawieszenie pneumatyczne poprawia komfort podróży, czyniąc ją znacznie przyjemniejszą. To doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy wolą szybką jazdę na autostradzie, jak i dla kierowców, wybierających częściej teren. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym jest, z czego jest zbudowane i na jakich zasadach działa to zaawansowane rozwiązanie, zapraszamy do lektury!
Czym jest zawieszenie pneumatyczne?
Pod nazwą „zawieszenie pneumatyczne” kryje się specyficzny rodzaj zawieszenia, wykorzystywanego w pojazdach różnego typu. To właśnie dzięki niemu możliwe jest niwelowanie dyskomfortu, związanego z jazdą po wyboistych, dziurawych drogach. Bardzo często tego rodzaju zawieszenie bywa stosowane w autobusach i wszędzie tam, gdzie wymagane jest przewożenie większych ładunków.
Nie oznacza to jednak, że rozwiązanie to nie zostało wykorzystane również w przypadku samochodów osobowych. Wprost przeciwnie, coraz częściej spotkamy go w samochodach, które skupuje skup aut Bydgoszcz od klientów, zainteresowanych komfortową jazdą, niezależnie od stanu drogi i panujących na niej warunków. W takich przypadkach zawieszenie pneumatyczne wyposażane jest często w systemy automatycznej regulacji. W praktyce oznacza to, że dostosowuje się ono w pełni do warunków drogowych, gwarantując komfort jazdy.
Na wszelkie drgania i wstrząsy reaguje wówczas pneumatyka. Takie zawieszenie dopasowuje również prześwit samochodu do prędkości, jaką osiąga pojazd. Ten zmniejsza się wraz ze wzrostem prędkości, czemu towarzyszy obniżenie się środka ciężkości i redukcja oporu aerodynamicznego, co z kolei rzutuje na wygodę kierowcy i pasażerów, prowadząc jednocześnie do ograniczenia zużycia paliwa.
Ze względu na swoją konstrukcję, zawieszenie pneumatyczne montuje się przede wszystkim w samochodach o większych gabarytach. To głównie suv-y w klasie premium czy luksusowe limuzyny. Również zawieszenie pneumatyczne w samochodach ciężarowych jest normą, która nikogo już nie dziwi.
Zawieszenie pneumatyczne – budowa
Jeśli chodzi o zawieszenie pneumatyczne budowa opiera się na kilku niezwykle istotnych elementach. I tak typowe zawieszenie pneumatyczne składa się z:
- miechów pneumatycznych, występujących również pod nazwą komór pneumatycznych lub miechów powietrznych – to właśnie one zastępują sprężyny amortyzatorów, odpowiadając tym samym za amortyzację pojazdu. Są one napełniane powietrzem lub azotem w ilości, dzięki której możliwe jest zachowanie prześwitu, niezbędnego do tłumienia drgań i wstrząsów w trakcie jazdy,
- kompresora zawieszenia pneumatycznego, określanego też mianem sprężarki – jego zadaniem będzie osuszanie gazu i wtłaczanie powietrza lub azotu do wnętrza miechów pneumatycznych,
- zbiornika ciśnienia, czyli tzw. zasobnika oraz zaworów poziomujących – elementy te służą do regulacji ciśnienia. Gdy w komorze pneumatycznej jest za dużo powietrza, jego nadmiar trafia wprost do zbiornika, który może posłużyć też jako źródło gazu w przypadku, gdy zaistnieje konieczność wtłoczenia do miechów jego większej ilości,
- komputerów i sensorów, czyli jednostki sterującej, której rolą będzie m.in. uruchamianie sprężarki oraz wyłączanie i otwieranie zaworów.
Taka budowa zawieszenia pneumatycznego wpływa na podwyższanie lub obniżanie położenia kół, pozwalając pokonywać kolejne kilometry i nierówności w komfortowy sposób.
Na jakich zasadach działa zawieszenie pneumatyczne w samochodzie
Tradycyjny układ zawieszenia opiera się na sprężynach. To właśnie one uginają się, co uzależnione jest przede wszystkim przechyłem nadwozia oraz obciążeniem samochodu. Zawieszenie pneumatyczne działa jednak na zupełnie innych zasadach.
Gdy koło samochodu wykonuje ruch w górę, następuje wtłaczanie do układu dodatkowego powietrza. W odwrotnej sytuacji – gdy koło wykonuje ruch w dół – następuje rozprężenie, powietrze opuszcza miechy, tym samym ciśnienie w miechach zaczyna spadać. Zawieszenie pneumatyczne może zostać również wyposażone w system automatycznej regulacji lub też czujniki, których zadaniem będzie automatyczne dopompowywanie powietrza do miechów, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Wady i zalety zawieszenia pneumatycznego
Zawieszenie pneumatyczne posiada zarówno wady, jak i zalety. W pierwszej grupie mówi się przede wszystkim o wysokich kosztach i większej awaryjności, a także o hałasie, który potęguje się przy nieodpowiednim ciśnieniu. Tego rodzaju rozwiązanie może być również źródłem większego zużycia, paliwa, na co rzutuje przede wszystkim konieczność wykorzystywania energii, służącej pompowaniu powietrza. Takie wady rekompensowane są jednak przez cały szereg istotnych zalet. Będzie to przede wszystkim:
- wysoki komfort podróżowania,
- bezpieczeństwo jazdy, uwarunkowane lepszą przyczepnością kół do drogi, również na zakrętach,
- elastyczność, pozwalająca na dopasowanie zawieszenia do ciężkości pojazdu lub warunków drogowych.
Ten typ zawieszenia cechuje również wysoki poziom uniwersalizmu. W praktyce oznacza to, że może być on zastosowany zarówno w większych samochodach osobowych, jak i w ciągnikach siodłowych, autobusach i samochodach ciężarowych, a nawet w niektórych pojazdach specjalnych.