Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów budowy układu napędowego. To właśnie dzięki niemu możliwa staje się wygodna zmiana przełożenia czy też płynne ruszanie z miejsca po postoju czy zatrzymaniu. Docisk odpowiada z kolei za sprawne funkcjonowanie całego mechanizmu. Jakie są objawy uszkodzenia docisku sprzęgła? Poznaj je wszystkie, by zareagować na nie odpowiednio szybko, unikając tym samym kosztownych awarii.
Czym jest i jak działa docisk sprzęgła?
Docisk sprzęgła to jeden z najważniejszych elementów układu sprzęgła, odpowiadający za dociskanie tarczy sprzęgła do koła zamachowego. To właśnie dzięki temu możliwe staje się przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła. Taki docisk składa się z kilku części. Będzie to m.in. metalowa tarcza i sprężyna membranowa czy sprężyna śrubowa. To właśnie dzięki nim cały mechanizm może pracować w odpowiedni sposób, współpracując jednocześnie z łożyskiem oporowym czy wysprzęglikiem.
Jak działa docisk sprzęgła? Gdy naciskasz na pedał sprzęgła, nacisk przekazywany jest na łożysko oporowe. To z kolei zaczyna oddziaływać na sprężynę talerzową, co sprawia, że tarcza sprzęgła zaczyna odsuwać się od koła zamachowego. W ten sposób dochodzi do rozłączenia napędu pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem, co umożliwia zmianę przełożenia. Jeśli zostaje zaburzona relacja sprzęgło docisk objawy zaczynają z kolei utrudniać lub uniemożliwiać dalszą jazdę, co wskazuje na konieczność diagnozy problemu.
Objawy uszkodzonego docisku sprzęgła
Docisk sprzęgła objawy w samochodzie może dawać bardzo różne. Warto poznać te zdecydowanie najważniejsze, by odpowiednio szybko zareagować na nadchodzącą awarię. I tak najważniejsze objawy docisku sprzęgła to:
- charakterystyczne szarpanie, odczuwane zwłaszcza w trakcie ruszania samochodem,
- hałas, słyszany wyraźnie w trakcie docisku sprzęgła – może on przybierać formę grzechotu czy specyficznego stukania, pojawiającego się po wciśnięciu pedału sprzęgła,
- utrudniona zmiana biegów,
- brak możliwości zmiany biegów,
- twardy lub – wprost przeciwnie – nienaturalnie miękki pedał sprzęgła,
- wahania obrotów silnika, które pojawiają się w trakcie zmiany biegów i jednostajnej jazdy.
Co ważne, jeśli chodzi o uszkodzenie docisku sprzęgła objawy nie muszą być wynikiem awarii. Musisz wiedzieć bowiem, że docisk jest elementem eksploatacyjnym. W praktyce oznacza to, że wraz z czasem i użytkowaniem samochodu proces zużycia docisku postępuje, co może dawać charakterystyczne objawy. Proces ten nasila się zwłaszcza wówczas, gdy samochód jest wykorzystywany na ogół w ruchu miejskim, co bardzo często obserwujemy w przypadku pojazdów, skupowanych przez skup aut Bydgoszcz. To nie przypadek, bowiem taka jazda wymaga bardzo częstej zmiany biegów, co sprawia, że objawy zużytego docisku sprzęgła pojawiają się znacznie szybciej.
Jak sprawdzić docisk sprzęgła?
Pęknięty docisk sprzęgła czy krzywy docisk sprzęgła? Pojawienie się charakterystycznych objawów to nie czas na takie rozważania. W takiej sytuacji należy bowiem szybko dowiedzieć się, jak sprawdzić docisk sprzęgła, by uniknąć dalszych postępów awarii.
Jak sprawdzić sprzęgło w samochodzie? Wstępnie możesz to zrobić bez pomocy mechanika. Aby tego dokonać, wejdź na niskie obroty, włączając przy tym trzeci lub czwarty bieg. W tym czasie dokładnie obserwuj, co będzie się działo. Jeśli samochód nie zgaśnie, a sprzęgło będzie się ślizgać, może to oznaczać pojawiający się problem z dociskiem. Jeśli chodzi o docisk sprzęgła objawy mogą pojawić się również w trakcie energicznego przyśpieszenia podczas jazdy na wyższym biegu. W takim momencie warto spojrzeć na wskaźniki prędkości i obrotomierza. Jeśli prędkość nie będzie rosnąć adekwatnie do obrotów, należy pogłębić diagnostykę problemu.
Uszkodzony docisk sprzęgła bardzo często wymaga jednak fachowej pomocy. W warsztacie mechanicznym z reguły demontowana jest skrzynia biegów. Tylko to pozwala bowiem na ocenę poszczególnych elementów układu, jak zużycie docisku, łożyska oporowego i tarczy sprzęgła.
Uszkodzony docisk sprzęgła – co robić?
Jeśli chodzi o uszkodzony docisk sprzęgła objawy nie zawsze muszą sugerować konieczność jego natychmiastowej wymiany. Zanim bowiem to nastąpi, należy przede wszystkim upewnić się, czy problem rzeczywiście leży w tym elemencie. Podobne sygnały alarmowe może bowiem wysyłać np. zużyta tarcza sprzęgła czy też niesprawny układ hydrauliczny. Czasem u podłoża problemu leży również nieprawidłowa regulacja. To właśnie dlatego decyzję o tym, czy sprzęgło wymaga wymiany, warto zostawić zaufanemu mechanikowi, który nie tylko zdiagnozuje usterkę, ale również doradzi optymalne rozwiązanie.
Co ważne, w niektórych samochodach możliwa jest wymiana poszczególnych elementów sprzęgła, bez konieczności zakupu całego zestawu. Czy takie rozwiązanie jest jednak opłacalne. Jak się okazuje – nie do końca. Cały zestaw sprzęgła, wraz ze wszystkimi komponentami, kosztuje bowiem niewiele więcej, niż sam docisk. Jego wymiana zajmuje również podobną ilość czasu. To właśnie dlatego, jeśli problemem staje się pęknięty docisk sprzęgła objawy powinny skłonić do inwestycji w cały zestaw, nie zaś w sam docisk, gdyż wymiana sprzęgła jest zdecydowanie bardziej opłacalna pod względem ekonomicznym.