Filtr cząsteczek stałych, nazywany w skrócie filtrem DPF, jest zupełnie bezobsługowy, a jego oczyszczanie następuje w procesie wypalania sadzy w trakcie jazdy, co przebiega pod ścisłą kontrolą komputera. Tyle teoria. Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie inaczej, o czym przekonało się już wielu kierowców dieslów. Co więcej, jak nietrudno się domyślić, wspomniane już wcześniej wypalanie sadzy prowadzi do powstania popiołu, którego nagromadzenie może rodzić spore problemy. Aby ich uniknąć, warto wiedzieć jakie są objawy zapchanego DPF i czym grozi ich zlekceważenie. 

Czym jest filtr DPF samochodach z silnikiem diesla?

Filtr cząstek stałych, określany również mianem filtru DPF (Diesel Particulate Filter), wykorzystywany jest w pojazdach z silnikiem diesla. Dotyczy to zarówno nowszych modeli, które wyjeżdżają dopiero z salonów samochodowych, jak i tych nieco starszych, trafiających do skup aut Bydgoszcz w celu dalszej odsprzedaży. Taki filtr stanowi niezwykle istotny element układu wydechowego pojazdu, który spełnia bardzo ważne funkcje. Mowa tutaj przede wszystkim o zbieraniu ewentualnych zanieczyszczeń, będących efektem procesu spalania paliwa.

To właśnie w nim gromadzą się bowiem materiały stałe, stąd właśnie pochodzi jego nazwa. Dzięki temu znacząco zmniejszony zostaje poziom emisji spalin do atmosfery, co z kolei wpisuje się w ekologiczne koncepcje, związane z koniecznością ochrony środowiska naturalnego przed jego postępującą degradacją. W dalszym procesie zatrzymane cząstki zostają spalone w wysokiej temperaturze tak, by możliwe stało się ich efektywne usunięcie z układu wydechowego samochodu.

zapchany dpf objawy

Dlaczego filtr cząsteczek stałych się zapycha?

Wbrew pozorom, zapchany DPF to częsta sytuacja, która powinna skłaniać do działania i wizyty w zaufanym warsztacie mechanicznym. Zapchany DPF nie może być bowiem zlekceważony, gdyż zanieczyszczony filtr staje się źródłem wielu istotnych problemów.

Jakie czynniki wpływają na sukcesywne zapychanie się filtra cząstek stałych? Dla ułatwienia podzieliliśmy je na dwie grupy:

  • czynniki naturalne, wynikające z zasad działania filtra. Jak już zostało wspomniane, opierają się one na procesie spalania, co z kolei powoduje gromadzenie się popiołu. Zjawisko to potęguje się zwłaszcza w pojazdach, które z reguły nie pokonują dużych dystansów lub poruszają się wyłącznie w ruchu miejskim. W takich sytuacjach pełna regeneracja filtra staje się niemożliwa, co z kolei rzutuje na jego stopniowe zapychanie się,
  • awaria – może ona dotyczyć różnych elementów pojazdu. Jeśli DPF jest zatkany, można podejrzewać m.in. problemy z silnikiem, przyczyniające się do wzmożonej produkcji sadzy. Zatkany filtr może być również efektem uszkodzenia układu oddechowego.

Warto podkreślić jednocześnie, że zapchany filtr DPF może być także rezultatem słabej jakości paliwa. To właśnie dlatego warto dbać o to, by tankować je na sprawdzonych w praktyce stacjach benzynowych.

Zapchany DPF – najczęstsze objawy zapchanego filtra DPF

Wiesz już czym jest filtr cząstek stałych i dlaczego DPF się zapycha. Pora więc odpowiedzieć na pytanie, jakie objawy daje zapchany filtr cząstek stałych?

Najbardziej typowe objawy to przede wszystkim spadek osiągów, który z pewnością odczuje każdy kierowa. Jeśli chodzi o zapchany DPF objawy mogą być jednak znacznie szersze. To m.in. szarpanie kierownicy, większe spalanie czy w końcu zwiększenie obrotów silnika.

Mówiąc o problemie, jakim jest zatkany DPF objawy mogą być również mniej typowe. Mowa tutaj przede wszystkim o problemach z uruchomieniem silnika pojazdu i problemach w pracy turbosprężarki. Warto wiedzieć też, że zapchany filtr DPF objawy może dawać również ze strony układu wydechowego. Wśród nich wymienia się przede wszystkim:

  • niepokojące dymienie z rury wydechowej,
  • nieprzyjemny zapach spalin, wydobywający się z rury wydechowej,
  • nadmierną ilość spalin, przedostających się do atmosfery.

zapchany PDF

Jakie konsekwencje niesie ze sobą zapchany filtr cząsteczek stałych?

Jeśli chodzi o zapchany filtr DPF objawy nie zawsze mogą być rozpoznane przez niewprawionego kierowcę, który być może nie zauważy wzmożonego zużycia paliwa czy problemów z obrotami silnika. Zawodzić może również kontrolka i komunikaty, które pojawiają się w nowszych modelach aut. Jeśli jednak taka informacja się pojawi, warto zaplanować dłuższą trasę, by możliwe stało się wypalanie zapchanego filtra.

W celu jego skutecznego wyczyszczenia należy z kolei udać się do serwisu. Taki kierunek należy obrać również wówczas, gdy zauważysz pierwsze objawy pojawiającego się problemu. W żadnym wypadku nie należy ich jednak lekceważyć. Dalsza jazda na zapchanym DPF może bowiem stać się źródłem wielu – zarówno poważnych, jak i kosztownych awarii. Mowa tutaj przede wszystkim o zatarciu silnika. Jest to częstym efektem długiej jazdy przy zapchanym filtrze DPF w samochodzie, co z kolei prowadzi do mieszania się paliwa z olejem silnikowym.

 W przypadku zapchanego filtra cząstek stałych DPF, może wzrosnąć również ryzyko rozerwania podzespołów, co uwarunkowane będzie wzrostem ciśnienia spalin. To właśnie dlatego warto na bieżąco dbać o filtr, co pozwoli uniknąć znacznie poważniejszych problemów.

Zadzwoń teraz