Klimatyzacja manualna czy automatyczna – to pytanie z pewnością zadaje sobie wiele osób, zainteresowanych kupnem nowego auta. I choć rozwój technologiczny pozwala na wprowadzenie bardziej zaawansowanych rozwiązań w tym zakresie, w dalszym ciągu często stawiamy na te, które zostały sprawdzone w praktyce. Jeśli właśnie zastanawiasz się, która klimatyzacja w samochodzie sprawdzi się lepiej, zapraszamy do lektury naszego krótkiego poradnika dla kierowców, w którym postaramy się rozwiać największe wątpliwości w tym zakresie.
Klimatyzacja manualna w samochodzie – największe atuty
Klimatyzacja manualna w samochodzie nadal cieszy się największą popularnością, pomimo rosnącego zainteresowania bardziej nowoczesnymi rozwiązaniami. Nic dziwnego, że to właśnie taki jej rodzaj znaleźć można w zdecydowanej większości starszych modeli aut, skupowanych przez skup aut Bydgoszcz. Warto podkreślić jednak, że – wbrew pozorom – budowa obu układów klimatyzacji jest podobna. Różnią się one bowiem przede wszystkim obsługą, o czym warto wiedzieć, rozważając różnice pomiędzy układami, jakimi są klimatyzacja ręczna a automatyczna.
Co to jest klimatyzacja manualna? Jest to klimatyzacja samochodowa, która – w przeciwieństwie do automatycznej – wymaga ręcznego sterowania, co odbywa się za pośrednictwem specjalnego panelu, umieszczonego na desce rozdzielczej. Najczęściej będzie to pokrętło, którego przekręcenie w odpowiednim kierunku warunkuje temperaturę powietrza w aucie.
Tzw. klima manualna posiada kilka istotnych atutów, o których warto wiedzieć. Przede wszystkim jest to:
- intuicyjna obsługa – zdecydowana większość kierowców nie powinna mieć problemów z szybkim opanowaniem zasad działania klimatyzacji, ustawieniem nawiewu czy też regulacją temperatury w kabinie,
- samodzielna regulacja – to od kierowcy zależy kierunek nawiewu i moc nadmuchu,
- wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne, na którą wpływa przede wszystkim fakt, że klimatyzacja ręczna w samochodzie posiada znacznie mniej elektroniki.
Klimatyzacja automatyczna – czym różni się od manualnej?
Wiesz już, jakie zalety posiada klimatyzacja ręczna. Dlaczego więc problem „klimatyzacja manualna a automatyczna” urasta do tak dużych rozmiarów? Jak się okazuje, drugie rozwiązanie niesie ze sobą również cały wachlarz różnorodnych atutów. Przede wszystkim będzie to wygodna obsługa. Warto wiedzieć bowiem, że aby używać klimatyzacji automatycznej w trakcie jazdy, nie musisz skupiać na niej swojej uwagi, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo na drodze.
Wśród innych zalet automatycznej klimatyzacji wymienia się również wyższy komfort użytkowania. W tym przypadku wystarczy bowiem jedynie ustawić odpowiedni poziom chłodzenia, by móc cieszyć się optymalną dla siebie temperaturą powietrza w kabinie. Warto wspomnieć również o czujnikach elektronicznych, dzięki którym możliwe staje się dopasowanie temperatury powietrza do warunków, panujących na zewnątrz, co znacznie zwiększa komfort jazdy.
Podejmując ostateczną decyzję warto dowiedzieć się również, jak działa automatyczna klimatyzacja. Otóż sam system opiera się na cyrkulacji czynnika chłodniczego, dzięki któremu ciepłe powietrze z wnętrza kabiny zostaje uwolnione na zewnątrz. Na taki system składa się kilka elementów, jak skraplacze, sprężarki, parownik czy zawór rozprężny. Sam system klimatyzacji jest tutaj kontrolowany przez różnorodne czujniki i przełączniki, dzięki którym możliwe staje się bieżące monitorowanie takich aspektów, jak np. temperatura czy ciśnienie. Wszystko to sprawia, że ten rodzaj klimatyzacji cieszy się coraz większym powodzeniem, będąc najczęstszym wyborem w nowych samochodach.
Klimatyzacja manualna a automatyczna – koszty eksploatacji
Podejmując decyzję – klimatyzacja ręczna a automatyczna – warto wziąć pod uwagę również koszty eksploatacji. W tym kontekście należy podkreślić, że oba rodzaje klimatyzacji wymagają regularnego serwisu, który z reguły oscyluje wokół podobnych kosztów.
Taki serwis klimatyzacji obejmuje na ogół odgrzybianie systemu oraz uzupełnianie czynnika chłodzącego. Podobne koszty będą wynikały również z awarii poszczególnych komponentów, gdyż – jak już wspomnieliśmy – klimatyzacja manualna i tzw. climatronic składają się z tych samych części. Nieco inaczej wygląda jednak sytuacja w przypadku awarii elementów elektronicznych, które posiada automatyczna klimatyzacja w aucie. Jak nietrudno się domyślić, ich naprawa będzie generowała większe koszty.
Warto wspomnieć równocześnie o powtarzanym często micie, zgodnie z którym klimatyzacja manualna w samochodzie zużywa mniej paliwa, niż jej automatyczny odpowiednik. Jak bowiem pokazuje rzeczywistość, poziom zużycia paliwa jest nieco mniejsze w przypadku klimatyzacji elektronicznej, co uwarunkowane jest okresowym wyłączaniem sprężarki klimatyzacji, a to właśnie ona stanowi obciążenie dla silnika. Niemniej jednak należy podkreślić, że zarówno manualna klimatyzacja, jak i climatronic będą generowały konieczność częstszego tankowania, bez względu na to, na które rozwiązanie ostatecznie się zdecydujemy.