Powyższy artykuł nie jest uniwersalny dla wszystkich samochodów i typów rozrządu. Dlatego, każdorazowo konsultuj swój przypadek z kompetentnym mechanikiem, z rozrządem nie ma żartów!

Łańcuch rozrządu warunkuje prawidłową pracę silnika. Nic dziwnego, że w przypadku jego awarii, dalsza jazda uszkodzonym pojazdem staje się w zasadzie niemożliwa. Wymiana łańcucha rozrządu, podobnie jak wymiana oleju czy klocków hamulcowych, to jeden z obowiązków właściciela samochodu. Na szczęście współczesne rozwiązania są znacznie trwalsze niż te, które oferowane były użytkownikom jeszcze kilka lat temu. Powoduje to, że wymiana rozrządu nieco przesuwa się w czasie, choć nie likwiduje jej konieczności. Nic dziwnego, że zagadnienie „łańcuch rozrządu co ile wymiana” jest jednym z najczęściej wyszukiwanych pytań, jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną. Dlaczego wymiana rozrządu jest taka ważna? Jakie są objawy uszkodzonego łańcucha rozrządu? Jak często wymieniać rozrząd i ile kosztuje wymiana? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania, by rozwiać wszelkie wątpliwości w tym zakresie.

sprawdzanie rozrządu

Wymiana rozrządu – praktyczne informacje

Łańcuch rozrządu z powodzeniem zastępuje pasek rozrządu, choć to drugie rozwiązanie nadal wykorzystywane jest na masową skalę. Atutem jest tutaj przede wszystkim duża trwałość łańcucha, a także znacznie dłuższy czas zużycia. Układ rozrządu na łańcuchu jest także zdecydowanie mniej awaryjny, a regularna wymiana daje gwarancję bezpiecznej i spokojnej jazdy. Jeśli jednak łańcuchowy napęd rozrządu zostanie zerwany, jednostka napędowa nie będzie nadawała się już do dalszej naprawy.

Warto podkreślić również, że o ile pasek lub łańcuch stanowią najważniejszy element rozrządu, o tyle nie należy także zapominać o jego pozostałych elementach, które zużywają się często znacznie szybciej. Należą do nich np. napinacze i ślizgi. Dlaczego wymiana paska rozrządu czy też łańcucha jest taka istotna? Jego nieoczekiwana awaria może bowiem przynieść szereg poważnych konsekwencji. Jeśli dojdzie do zerwania paska rozrządu (lub też łańcucha rozrządu), silnik może zostać uszkodzony, a w najgorszej sytuacji zupełnie zniszczony. Większość współczesnych samochodów wyposażona jest w silniki kolizyjne. W przypadku awarii, następuje zderzenie tłoków z zaworami, co może zniszczyć całą jednostkę. W przypadku łańcucha regularna wymiana pozwoli również na wykrycie odpowiednich usterek, zapobiegając tym samym ich pogłębianiu. To właśnie dlatego warto wymieniać łańcuch rozrządu regularnie. Jak sprawdzić łańcuch rozrządu i co ile go wymieniać?

wymiana łańcucha rozrządu

Łańcuch rozrządu – co ile wymiana?

Informacji na temat tego, co ile należy wymieniać łańcuch rozrządu, próżno szukać w instrukcji producentów pojazdów. Dlaczego? Zużycie łańcucha i elementów towarzyszących zależy bowiem od wielu istotnych czynników. Przede wszystkim będzie to poziom eksploatacji samochodu. Jak pokazuje praktyka, niekiedy łańcuch zużywa się po kilku tysiącach kilometrów, innym razem będzie on wymagał wymiany nawet po 30 tys. To właśnie dlatego będąc właścicielem samochodu z tego rodzaju rozrządem należy regularnie odwiedzać serwisy, by dokonywać przeglądów lub ewentualnych napraw. Regularna kontrola pozwala stwierdzić, czy konieczne jest montowanie nowych elementów, czy można jeszcze wstrzymać się z taką decyzją. Dobry mechanik z pewnością zauważy konieczność wymiany rozrządu, oceniając jednocześnie stan ślizgów, napinaczy łańcucha czy kół zębatych.

Z góry można przyjąć, że wymienić rozrząd należy po 150 tys. -300 tys., gdyż tyle wynosi średnio ich żywotność. Stan łańcucha należy kontrolować również podczas prac serwisowych, związanych np. z wymianą oleju silnikowego czy filtrów. Zużycie samego łańcucha można także odczuć w trakcie jazdy. Pojawienie się kilku istotnych czynników powinno być sygnałem alarmowym, że zużyty łańcuch wymaga demontażu. Warto wymienić łańcuch również wtedy, gdy kontrolka „check engine” poinformuje nas o tym, że wałki rozrządu mogą wykraczać poza normę.

zdjęcie rozrządu

Wymiana łańcucha rozrządu – objawy uszkodzonego łańcucha

Łańcuch rozrządu warto wymieniać regularnie, co ok. 250 tys. km. Jak już zostało wspomniane, istnieje jednak kilka sygnałów alarmowych, świadczących o tym, że łańcuch rozrządu wymaga natychmiastowej wymiany. Ich zauważenie może uchronić rozrząd łańcuchowy przed awarią, której konsekwencją może być nawet zniszczenie silnika.

Jeśli chodzi o uszkodzony łańcuch rozrządu objawy będą stosunkowo łatwe do zaobserwowania. Najczęstszym przypadkiem będzie tutaj nierówna praca silnika, pozostawionego na jałowym biegu. Kolejnym niepokojącym sygnałem powinien być utrudniony lub wręcz niemożliwy rozruch. Jednak rozciągnięty łańcuch rozrządu objawy może dawać również w trakcie jazdy. Będzie to np. uciążliwy hałas, kojarzący się z tarciem o siebie dwóch kawałków metalu. Taki rozciągnięty łańcuch powoduje zmianę faz rozrządu, co z kolei prowadzi do wspomnianej już nierównej pracy silnika. Jeśli łańcuch jest rozciągnięty, nie istnieje żaden skuteczny sposób na to, jak wyciszyć łańcuch rozrządu, niż jego wymiana na nowy.

Do wizyty u mechanika powinny skłonić nas także stuki, które słyszymy na zimnym rozruchu, a które zanikają po upływie kilku sekund. Ostatnim istotnym sygnałem alarmowym będzie wspomniana już kontrolka „check engine”, pojawiająca się na tablicy zegarów. Zbagatelizowanie takich oznak doprowadzi najprawdopodobniej do przeskoczenia łańcucha na kołach zębatych lub – w gorszym przypadku – do jego zerwania.

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Koszt wymiany rozrządu może być znacznie niższy, gdy właściciel auta zgłosi się odpowiednio szybko do warsztatu. Często pozwala to na uniknięcie zniszczenia jednostki, ograniczając tym samym koszty naprawy. Wymienić pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu należy również wówczas, gdy nabywamy samochód z rynku wtórnego, choć warto podkreślić, że np. skup aut Bydgoszcz dokładnie sprawdza pojazdy przed sprzedażą, co zwiększa gwarancję satysfakcji z zakupu.

Podczas takiej ingerencji, wymienia się również pompę cieczy chłodzącej, a często też elementy towarzyszące, jak koła pasowe i ślizgi w przypadku łańcucha rozrządu. Pasek z kolei musi być wymieniony wraz z rolkami i napinaczami. Koszty wymiany rozrządu mogą wahać się w granicy 1000-1500 zł, choć oczywiście jest to uzależnione od stopnia skomplikowania działań, jakie należy podjąć, a także od elementów, które należy zdemontować, by zamontować nowy łańcuch.

Zadzwoń teraz